A

#Projektowanie graficzne

Identyfikacja wizualna – klucz do sukcesu Twojej marki!

Wizerunek i rozwój firmy jest w dużym stopniu zależny od identyfikacji wizualnej. Wpływa na to, jak komunikujemy się z klientami, partnerami i firmami konkurencyjnymi. Dodatkowo pozwala skutecznie wzmocnić wizerunek firmy, zadbać o jej reklamę i wyróżnienie na rynku.

Wzbudza dzięki temu coraz większe zainteresowanie, a to później ma przełożenie na jej wyniki finansowe. Z tego względu identyfikacja wizualna wchodzi w zakres strategii marketingowej, która powinna być bardzo dobrze zorganizowana. Co jednak ona obejmuje?

Identyfikacja wizualna to:

– logo
– nazwa firmy
– hasła reklamowe
– kolorystyka firmy / strony firmowej / sklepu internetowego
– druki firmowe (papier firmowy, koperty firmowe, kartki do zapisków, bilety wizytowe, dokumenty handlowe, rachunki i faktury, inne druki firmowe)
– wzory materiałów reklamowych, form audiowizualnych (np. prezentacji), materiałów drukowanych dla celów public relations
– ubiór i identyfikatory pracowników
– oznakowanie środków transportu
– informacja wizualna (tablice informacyjne zewnętrzne, tablice informacyjne wewnętrzne, szyldy firmowe, tabliczki informacyjne przy/na drzwiach)
– inne elementy identyfikacji (flagi, transparenty, maskotki, upominki)

Logo firmy

Każdą firmę czy sklep internetowy rozpoznaje się często na podstawie konkretnego loga. Warto zauważyć, że ma on często wpływ na właściwą promocję firmy, na to, jak jest odbierana przez klientów. Za pomocą loga należy skutecznie wyróżnić się pośród firm konkurencyjnych. W tym celu logo powinno być proste i dobrze pasować do zakresu działalności, jaką prowadzimy.

Takie logo posiada jeszcze odpowiednią kolorystykę, posiada zarówno formę graficzną i tekstową. Znajdzie ono zastosowanie nie tylko na stronie internetowej, ale również na dokumentach finansowych (faktury, rachunki, umowy), na wizytówkach, ulotkach, samochodach i gadżetach reklamowych.

“Jak rozpoznać skuteczne logo firmy? Staje się takie, gdy klient myśląc o naszej firmie czy marce od razu przypomina sobie nasze logo. Zapewne mamy tak, gdy myślimy o Coca-Coli, Nike czy Adidas.”

Kolorystyka w identyfikacji wizualnej

Kolory są w stanie decydować o naszych uczuciach i emocjach. Z tego już względu należy je brać pod uwagę, jak klienci mogliby zareagować na kolory, które są wykorzystywane do promocji naszej firmy. Pewne kolory świetnie pasują do wybranych branż firm. Na przykład firmy sprzątające często decydują się na zastosowanie koloru białego i zielonego. Natomiast firmy korporacyjne wybierają kolor pomarańczowy czy niebieski.

Każdy z nich ma na nas odpowiedni wpływ i właśnie to należy brać dokładnie pod uwagę. Ma to szczególne znaczenie, jeśli stosujemy różne kolory. Do całej identyfikacji wizualnej firmy warto ograniczyć się do maksymalnie 3 kolorów. Dzięki temu nie wprowadzimy odbiorców w zamieszanie.

“Kolory w pierwszej kolejności są brane pod uwagę przez klienta, więc warto zadbać o ich właściwe dopasowanie!”

Hasła reklamowe i czcionka

Odpowiednio dobrane słowa są w stanie się sprzedawać. Czasami przedstawiają kilka zdań bądź słów, które później skutecznie oddziałują na odbiorców. Wpływają na ich zainteresowanie bądź emocje. Takie hasła reklamowe można później regularnie stosować do promocji działalności, na przykład na: gadżetach reklamowych, materiałach firmowych, na stronie www, w telewizji i radiu.

Dodatkowo należy zadbać w nich o dobranie właściwej czcionki, która także wpłynie na to, jak nasza firma czy sklep jest postrzegana przez innych. Taka czcionka będzie później stosowana w wielu formach promocji naszej działalności (do loga, broszur, folderów, ulotek, wizytówek, papieru firmowego, strony internetowej). Ocenia się, że czcionki kanciaste kojarzone są z dynamiką, natomiast z okrągłymi elementami nadają wrażenie spokoju i łagodności. Wyjątkowa czcionka pozwoli jeszcze zwiększyć jej rozpoznawalność. Nie zainwestujemy przecież z tradycyjne czcionki, które nie robią już na klientach tak dużego wrażenia.

Jak uzyskać skuteczną identyfikację wizualną firmy?

Odpowiednio dobrana i dopasowana identyfikacja wizualna to pewna przyszłość każdej firmy. Dzięki niej udaje się utrzymać z klientami jak najlepsze relacje, a zarazem pozwala wyróżnić się od konkurencji. Przed rozpoczęciem pracy nad taką identyfikacją wizualną należy dokładnie ocenić, z czym ma się kojarzyć drugim nasza firma i jakie dostarczać im emocje.

Dodatkowo uwzględnia się naszych klientów, czyli ich osobowość, charakter i postrzeganie rzeczywistości. To pozwolić dowiedzieć się, co ich szczególnie zachęci, aby skorzystali z naszej oferty. Występują również popularne modele identyfikacji wizualnej: poważna, formalna, serdeczna, wesoła. Można więc ustalić, pójście w jakim kierunku okaże się najskuteczniejsze.