A

#Projektowanie graficzne

Kolory w projektowaniu – trudny orzech do zgryzienia…

W reklamie i projektowaniu stron internetowych warto uwzględnić “psychologię kolorów”. Co ona tak naprawdę oznacza? Okazuje się, że kolory mają istotny wpływ na reakcję odbiorców, czyli również potencjalnych klientów. Poprzez zastosowanie odpowiednich kolorów do promocji biznesu, strony www czy opakowania, przyczyniamy się do zwiększenia sprzedaży i utrzymania stabilnej pozycji na rynku. Kolorami jesteśmy w stanie wzbudzać u drugich pewne emocje, jak spokój czy ekscytacja. Poprzez kolory można również inspirować, zwiększać zaufanie bądź zapewniać bezpieczeństwo. Dlatego, kiedy rozpoczynamy tworzyć strony internetowe powinniśmy dokładnie ustalić poszczególne kolory, które na niej zastosujemy. Dzięki temu będą mogły one skutecznie wzmocnić nasze cele komunikacyjne.

Najczęściej stosowane kolory na stronach internetowych to pomarańczowy, którego zastosowanie widać w sklepach internetowych. Pojawia się w przycisku “Kup teraz”. Drugi popularny kolor niebieski, który kojarzony jest z bezpieczeństwem i dlatego na jego zastosowanie decydują się producentów samochodów, na przykład Volkswagen. 

Jakie znaczenie mają kolory?

Okazuje się, że nasza reakcja na poszczególne kolory jest zależna od różnych czynników, takich jak preferencje osobiste, kultura, wychowanie, zainteresowania i pasja. Czasami poszczególne doświadczenia i wspomnienia wpływają na to, jak reagujemy na pewne kolory. Nasza pamięć koduje pewne kolory jako bardziej bądź mniej przyjemne. Jak jednak zazwyczaj są postrzegane popularne kolory. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Projektowanie stron www – znaczenie kolorów:

  • kolor pomarańczowy – kojarzy się nam z czymś pozytywnym i działaniem. Należy do dobrze widocznych kolorów, przez co znajduje zastosowanie w ramach ostrzeżenia bądź podkreślenia najważniejszych treści (np. w znakach drogowych, w sklepach internetowych).
  • kolor różowy – kobiecy kolor, który kojarzony jest ze współczuciem, życzliwością i miękkością. Kojarzy się także z miłością i romantycznością.
  • kolor czerwony – silne emocje, namiętność, głębokie uczucie, ciepło i miłość. To wszystko posiada w sobie ten kolor, który dodatkowo może wywoływać odczucie zagrożenia i gniewu. Czasami kojarzony z rewolucją i wojną.
  • kolor zielony – uspokajający i łagodny kolor, postrzegany przez odbiorców bardzo pozytywie. Często współgra z harmonią, szczęściem i pieniędzmi.
  • kolor żółty – ciepła barwa, która kojarzy się nam ze słońcem. Wywołuje czasami negatywne uczucie, na przykład frustracji. Jeden z najbardziej przyciągających wzrok kolorów, który często znajduje zastosowanie w reklamie zewnętrznej oraz na stronach internetowych.
  • kolor fioletowy – uznawany jest za kolor królewski, ponieważ dawniej wielu królów posiadało fioletowe, purpurowe ubrania. Odbierany jako pomysłowy i tajemniczy.
  • kolor niebieski – kojarzony z bezpieczeństwem i spokojem. Budzi w odbiorcach zaufanie oraz spokojne, pozytywne emocje. Czasami może pasować do wywołania emocji melancholii i smutku.
  • kolor czarny – oznacza zło, żałobę bądź śmierć. A innym razem jest symbolem szacunku, luksusu, elegancji czy respektu.
  • kolor biały – niewinny i czysty kolor. Dlatego suknia panny młodej jest koloru białego, co nie spotyka się wszędzie. W innych krajach kolor ten jest odbierany jako mdły i zimny, przez co czasami stanowi symbol żałoby.

Jak dobrać kolory podczas projektowania stron www?

  1. Analogia – dobór kolorów znajdujących się obok siebie, aby wzbudzały poczucie porządku. Najczęściej w jednym projekcie warto ustalić od 3-5 barw.
  2. Komplementarność – dobór koloru dopełniającego i dominującego. Pozwala uzyskać kontrast i podkreślić najważniejsze informacje. Dodatkowo dopełniający kolor sprawia, że cały efekt nie jest męczący dla odbiorców.
  3. Dobór monochromatyczny – dobór odcieni jednego koloru, które idealnie komponują do danego projektu.
  4. Triada – dobór 3 kolorów oddalonych od siebie na kolor kolorów (palecie kolorów) o 120 stopni. Pozwala to na zdobyciu kolorów harmonijnie do siebie pasujących.

Jak dopasować kolory do grupy docelowej?

W celu ustalenia idealnych kolorów na naszej stronie www, sklepie internetowym bądź aplikacji, dobrze jest przyjrzeć się grupie docelowej. To przecież nasi potencjalni klienci, o określonej płci, wieku, konkretnych potrzebach i oczekiwaniach. Jeśli będziemy dokładnie znali taką grupę docelową naszej firmy czy sklepu, to następnie można ustalić, jaki kolor dobierzemy dla mężczyzn i kobiet.

Dodatkowo dobrze jest zawsze pamiętać, że podejście do kolorów zaczyna się zmieniać z wiekiem. Starsze osoby uwielbiają kolory spokojniejsze. Natomiast osoby młodsze świetnie czują się w kolorach jaskrawych i energicznych. Warto ustalić, które kolory aktualnie pasują do naszego biznesu i grupy docelowe. A następnie co pewien czas należy to monitorować.

Dzięki temu nasza reklama będzie przez cały czas dobrze zauważalna i pozytywnie odbierana przez klientów. Tak oto wykorzystamy możliwości, które nam daje psychologia kolorów podczas projektowania stron www oraz identyfikacji wizualnej.